hidup ini sangat singkat..beramallah seolah-olah esok kau akan mati..

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Pengalaman Yang Tak Dapat Aku Lupakan

Banyaknyer la pengalaman yang tak boleh aku lupakan. Ada yang menggembirakan dan ada yang menyedihkan. Bila melihat parut2 kat badan aku, 1 per 1 peristiwa itu terbayang dimata.

Sewaktu berumur 3 tahun, kaki kananku dicium api. Masa tu kecik2, tak tahu pon api ni panas. Main2 api dengan 2 orang abang aku. Best sangat masa tu. Bakar pelepah pisang yang kering dan main lawan2 pedang. Lawan punya lawan, pedang abg sulungku melekat kat kaki aku. Kecik2 kulit tipis, habis melecur kakiku yg hensem ini..haha..

Kaki kiri pon ada parut gak, yang paling ketara parut terkena ekzoz moto, masa tu umur aku 4 tahun kot. Budak nakal, mmg x mau diam le. Turun moto nak cepat je. Plak tu turun ikut belah kanan. Memang sodap le kaki den kena ekzoz panas tu. Melalak sehari kesakitan. Kaki den da macam gangster dah, sbb bnyk parut..huhu..

Masa darjah 2 kalau tak silap, nakal tak habis lagi. Masa tu rehat kat sekolah, main2 kat tepi kolam ikan. Lari2 kat tebing kolam tu. Segali tergelincir dan tejatuh le kat dalam kolam tu. Sogan gila den masa tu..haha..lawak bila pikir balik..

Masa darjah lima, sebutir gigiku telah tertanggal gara2 bermain hoki. Masa tu training petang2. Main punya main, ntah mcam mana, kayu hoki kawan aku boleh landing kat gigi aku. Pitam kejap aku dibuatnya. Sedar2 mulut aku dah berdarah dan gigi aku dah goyang. Aduyai, dah le gigi kekal, penggantinya kecik je, terbantut kot. Kalau tengok betul2 gigi atas belah kanan aku ni macam rongak sikit.

Darjah enam, main rondes(ala2 baseball gitu). Main pakai bola baseball yang keras tu dan jugak guna kayu baseball. Masa tu aku jadi pitcher(pembaling bola). Baling pon x da la laju, lambung je. Sekali kawan aku pukul, nahhh..landing kat kepala aku. Aduyaiii..macam kena batu je rasanya. Benjol kepala den. Masa darjah 6 ni gembira jugak la, dapat result UPSR yg agak memuaskan. 4A tapi bi sumpah lemah, dpt c je..aigoo..

Tingkatan 1 aku masuk skolah asrama. Best woo dok asrama ni, macam2 krenah korang boleh jumpa. Pendek kata memang best gila dok asrama. Sebab ramai kawan, 24 jam korang bleh main. Yang paling best masa tu ialah skodeng dak pompan. Aiyoo..x baik woo skodeng2 ni. Ala, bukan skodeng tahap kritikal. Usha2 dari jauh je. Blok asrama laki dan pompan bertentangan. Jadi memang x boleh dielakkan la keinginan untik menyekodeng tu..haha..

PMR alhamdulillah, skor le jugek. BI je yg slek lagi. B je, x pa, ak mmg lemah BI. Aku pon x sangka bleh dpt result gitu. Rejeki la kata org jawa. Fom 4 pindah skolah. Kali ni jauh ke utara, seberang perai. Kat sana pon best jugak, dpt rmai kawan2 baru, awek2 baru, cikgu2 baru, semua baru. Banyak sangat pengalaman kat sana. Tak muat kot kalau nak tulis kat sini..haha..SPM pon alhamdulillah gak, mcm biasa lah, BI lagi yang buat slek. Aku tak minat kimia, jadi kimia aku pon slek jugek. Ok la B daripada tak dapat apa2 gred..huhu..

Then masuklah UIA, masa matrik tu nakal sket, kadang2 fly. Ada satu malam tu lepas exam, ramai gila fly, da mcm rombongan. Baliknya berjalan ikut jalan jauh, sekali kena kejar anjing da. Lintang pukang semua lari..haha..klakar gila bila ingat balik. Semua muka cuak tahap dewa maut. Harap je muka otai, tapi takut dengan anjing..hahaha..

Kat UIA ni ada 1 peristiwa yang aku tak kan lupa sampai mati. Tapi aku tak nak cerita benda ni kat sapa2. Sangat memalukan dan ntah ape2 ntah. Biarlah benda tu jadi pengajaran kat aku. Ada 1 ni aku tak segan sangat nak cerita, accident di dalam UIA, lawak2, camna ntah boleh jatuh. Aku bawak slow je kot kat selekoh tu, maybe sebab jalan licin kot, lepas hujan. Jatuh dan lukanya sangat best, kat bontot..haha.. Seminggu aku tak g kelas sebab tak boleh pakai seluar, padahal tak dapat mc pon. Tak pa lah, buat mc sendiri. Nak tidur, nak jalan, nak mandi, semua susah. Seksa gila kalau bontot luka nih.

Kalaulah aku boleh rakam semua pengalaman tu kan best. Buat koleksi, nanti dah tua tengok sambil gelak2 sorang2. Pengalaman ni memang tak da jual kat mana2, kalau nak perlu mengalami sendiri.

p/s: pengalamanlah yg mengajar kita erti kehidupan..selamat menimba pengalaman..

1 comments:

mimiez said...

kesian tol...ishk3...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...