hidup ini sangat singkat..beramallah seolah-olah esok kau akan mati..

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Jaga lidah

Luka disebabkan Pedang Jika Dibalut Akan kembali Sembuh TETAPI Jika Luka disebabkan Kata-kata Akan kekal di Ingatan Sepanjang Hayat.....

" Apakah yang paling tajam di dunia ini?".
Imam Ghazali menjawab yg palig tajam adalah "lidah manusia". Kerana melalui lidah,manusia dgn begitu mudah mnyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.

Jagalah lidah (jauhi mencaci, mengumpat, mengadu domba, mencabik bibir (jebeh-ore klate kato), dll berkisar lumat tentang lidah.)

Akhlak yang kukuh & utuh (matinul khuluq) atau akhlak yang mulia merupakan sikap dan perilaku yang harus dimiliki oleh setiap muslim, baik dalam hubungannya kepada Allah mahupun dengan makhluk-makhluk-Nya. Dengan akhlak yang mulia, manusia akan bahagia dalam hidupnya, baik di dunia apatah lagi di akhirat.

Karena begitu tersangat penting memiliki akhlak yang mulia bagi umat manusia, maka Rasulullah Saw diutus untuk memperbaiki akhlak dan beliau sendiri telah mencontohkan kepada kita akhlaknya yang agung sehingga diabadikan oleh Allah di dalam Al-Qur’an, Allah berfirman yang artinya: Dan sesungguhnya kamu benar-benar memiliki akhlak yang agung (QS 68:4).

Ada kisah dua wanita, yang seorang ni amalan dia mantap sangat, dhuha, al-quran, qiam dan macam2. Pendek kata amalan ahli syurga. Yang seorang lagi amalannya biasa2 jer, mcm orang kebanyakan. Buat yang wajib je. Sunat pon sikit2 gitu. Tapi yang biasa2 ni masuk syurga dan yang bagus amalannya itu masuk neraka. Kenapa? sebab dia selalu menyakitkan hati jirannya. mungkin kata2nya menyakitkan.

Berkatalah dengan penuh berhati-hati. Jaga hati orang lain sebab mereka pon ada perasaan. Bercakap apa yang perlu sahaja, simple math, banyak cakap banyak salah, bila banyak salah banyak dosa. Kurangkan bercakap benda2 yang lagha. Kalau gelak terbahak-bahak cuba cara aku, tengok kuku ibu jari tangan. I allah boleh kurangkan gelak. Sentiasa ingat mati, dengan cara itu akan sentiasa mengingatkan kita kepada Allah. Selamat beramal dan istiqamah.

p/s: maafkan aku kawan-kawan jika diri ini pernah menyakitkan hati anda..tersangatlah lemah diriku ini kerna tidak sedar itu akan menyakitkan anda..sekali lagi maafkan aku.

Perempuan, sila juahkan diri dari api neraka.

Kenapa tajuk dia macam tu? Sory, aku tak bermaksud pun nak menjatuhkan golongan perempuan. Tapi korang kena ingat, golongan yang paling ramai kat dalam neraka adalah perempuan.

Meh baca hadis ni:

SAIDINA Ali berkata: “Saya dengan Fatimah pergi menghadap Rasulullah SAW. Kami dapati beliau sedang menangis, lalu kami bertanya kepadanya, apakah yang menyebabkan ayahanda menangis, ya Rasulullah?”

Baginda SAW menjawab: “Pada malam aku diisrak hingga ke langit, di sana aku melihat perempuan dalam keadaan amat dahsyat. Dengan sebab itu aku menangis mengenangkan azab yang diterima mereka.”

Ali bertanya: “Apakah yang ayahanda lihat di sana?” Rasulullah SAW menjawab: “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otak kepalanya menggelegak. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair di-curah ke dalam halkumnya (tekak).

“Aku lihat perempuan yang digantung kedua kakinya terikat, tangannya diikat ke ubun-ubunnya, disuakan ular dan kala. Aku lihat perempuan yang memakan dagingnya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Aku lihat perempuan mukanya hitam dan memakan tali perutnya sendiri.

“Aku lihat perempuan yang telinga pekak dan matanya buta, diisikan ke dalam peti yang diperbuat daripada api neraka, otaknya keluar daripada lubang hidung, badan bau busuk kerana penyakit kusta dan sopak.

“Aku lihat perempuan yang kepalanya seperti babi, badannya seperti himar berbagai kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, kala dan ular masuk ke kemaluannya, mulut dan pelepasnya (punggung). Malaikat memukulnya dengan corong api neraka.”

Fatimah pun bertanya kepada ayahandanya: “Ayahanda yang dikasihi, beritakanlah kepada anakanda, apakah kesalahan yang dilakukan oleh perempuan itu?”

Rasulullah menjawab: “Fatimah, adapun perempuan tergantung rambutnya itu adalah perempuan yang tidak menutup rambut daripada bukan muhrimnya. Perempuan tergantung lidahnya ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki dan menyakiti hati suaminya.

“Perempuan yang digantung susunya adalah perempuan yang menyusukan anak orang lain tanpa suaminya. Perempuan kedua kakinya tergantung itu ialah perempuan yang keluar dari rumahnya tanpa izin suaminya.

“Perempuan tidak mahu mandi daripada suci haid nan nifas ialah perempuan yang memakan badannya sendiri, juga kerana ia berhias untuk lelaki bukan suaminya dan suka mengumpat orang.
“Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka kerana ia memperkenalkan dirinya kepada orang asing, bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat lelaki lain.

“Perempuan diikat kedua kakinya dan tangannya ke atas ubun-ubunnya, disuakan ular dan kala kepadanya kerana ia boleh sembahyang tetapi tidak mengerjakannya dan tidak mandi janabah.

“Perempuan kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah ahli pengumpat dan pendusta. Perempuan rupanya seperti anjing ialah perempuan yang suka membuat fitnah dan membenci suaminya.

Seterusnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Perempuan menyakit hati suami dengan lidahnya pada hari kiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat di belakang tengkoknya.”

Abu Bakar as-Sidik mengatakan, aku dengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Perempuan menggunakan lidah untuk menyakiti hati suaminya ia akan dilaknat dan kemurkaan Allah.”

Usamah bin Zaid menceritakan, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Aku berdiri di atas syurga, kebanyakan yang masuk ke dalamnya adalah golongan miskin dan orang kaya tertahan di luar pintu syurga kerana dihisab. Selain daripada itu ahli neraka diperintahkan masuk ke dalam neraka, dan aku berdiri di atas pintu neraka, ku lihat kebanyakan yang masuk ke dalam neraka adalah perempuan.”

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya aku saksikan kebanyakan ahli neraka adalah perempuan.”

Rasulullah SAW ditanya, mengapa ya Rasulullah? Baginda SAW menjawab: “Perempuan mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ihsannya, Jika engkau membuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia belum berpuas hati dan cukup.” (Hadis riwayat Bukhari)

Aku bukan nak kata lelaki tak masuk neraka, bukan, mungkin aku pon ahli neraka..nauzubillah..harap2 tak dan harap sangat allah kekalkan aku dalam islam dan iman.

Baiklah, kita tengok dunia sekarang ni. Kat universiti la sebab aku ni dak u. Ramai dak pompan yang lagha, lagha macam mana ni? lagha, suka sosial, suka joli, suka shopping sana sini, suka gi tengok movie banyak lah yang perempuan suka buat berbanding lelaki.

Bercakap pasal aurat pulak, perempuan ada yang pakai ketat2 g kelas, tonjol ini tonjol itu, pak imam pon tergugat kalau tengok. Kaki aurat x? aku rasa aurat. Pasni pakai stokin tau. Tudung pon bagi la labuh sket, tunjuk kat suami kau nanti dah la. Sluar pon bagi longgar, bumper dah besar gajah, pakai ketat2 plak. Aizzz..klu aku ada lastik memang aku lastik mende tu. Jangan la tunjuk k. Segan orang tengok.

Sory, bukan semua perempuan macam tu kan. Nak tegur orang yang makan cili jer. Kalau terasa sory sangat. Aku nak nasihat bukan nak menjatuhkan maruah sapa2.

Kat luar lagi parah, perempuan mashaallah, kemana perginya agama korang weyhhh. Aku tengok semua muka melayu, islam la kot. Maybe x da orang nak dedahkan islam yang sebenar kat diorang. Kesian sangat kat diorang. Apalah nak jadi dengan bangsa aku ni yang dalam ic-nya tertulis islam. Pernah banyak kali aku menangis mengenangkan nasib mereka. Bilalah kerajaan malaysia ni nak bertukar jadi islamic? Umno/Pas x kesah asalkan ia islamic. Indahnya malaysia kalau fully islamic. Harap boleh rasa keadaan seperti itu.

Takutnya zaman akan datang, macam mana lah anak aku nanti. Harap2 semua lelaki, senang sikit nak jaga. Adik beradik aku semua lelaki, x perlu la aku risau sangat. Ni risau kat anak buah aku. Harap2 semua dilindungi.

Last word for today, jaga diri elok2. Lelaki pon sama, kita tak tahu mana tempat kita nanti. Berusahalah untuk mendapatkan syurga allah. Kita nak syurga, jadi kita perlulah beramal sekuatnya untuk mencapai cita2 tersebut. Ingatlah, beramal di dunia ni macam berniaga dengan allah. Kalau kita berniaga dengan manusia kita akan dapat wang ataupun material, tapi dengan allah kita akan dapat syurga. Tak rugi berniaga dengan allah. Aku berdoa agar kita semua dilindungi oleh allah.

p/s: Aku bukan anti perempuan, aku pencinta wanita. hadis dari sini..

Salah ke jatuh cinta?

Dulu masa kat sekolah aku slalu reject perempuan yang nak kat aku. Masa tu aku fikir pasal study je, tak ada masa la nak bercintan-cintun ni..sory ea.. Nak dijadikan cerita memang agak ramai la pompan yang minat kat aku masa tu, bukan nak kata aku ni hensem ke, takbur ke, tak, kiranya ada la jugak orang minat walaupun tak hensem. Aku pelik gak kadang2 kenapa diorang minat kat aku, sedangkan aku gelap, pendek, x smart la kan klu nak compare dengan lelaki idaman wanita, Min Hoo..hehe..

Sebenarnya aku pon ada gak minat someone dari form 1 tu, 1st time nampak terus jatuh hati. Cerita aku berbeza kot dari korang, aku ni jenis pemalu. Seriously pemalu tahap dewa. Aku tak pernah tegur dia dari form 1 sampai ke awal form 4(pastu aku pindah sekolah lain). Nama dia pon aku segan nak tannya. Bukankan setakat segan nak tannya tuan dia, nak tannya member2 pon segan. Aku tau nama dia pon masa dia naik pentas amik adiah. Sedap gek nama dia, simple jer tapi nice sangat.

Dulu aku dok asrama, aku ni kira stalker kot. Pagi2 dah tepacak kat tepi tingkap bilik study, tunggu dia lalu. Nak usha la kan..hehe.. Best gek dapat usha. Pastu bila petang usha lagi. Kali ni kat ampaian plak. Ntah macam mana tiap kali aku lepak kat tepi koridor tu mesti dia ada, amik baju kat ampaian. Macam dah plan jer. Banyak kali gak aku usha hinggakan aku boleh tau kat mana dia selalu sidai pakaian dia. Tempat sama jer. Sory, saya skodeng. Tapi bukan skodeng pon. Sbb tempat tu open.

Tapi hati saya hancur sangat bila dapat tahu dia dengan kawan aku. Sabo jelah. Banyak g bunga kat dunia ni. Kat sekolah baru pon ada gak peminat(s), ada s sebab bukan sorang..hehe.. Benda yang sama aku buat, buat dek jer, tak layan pon pompan. Layan biasa2 jer. Study lagi penting. Habis spm ada kejap. Tapi aku x nak citer lah. lain kali ea..huhu..segan..

Ni cerita kat universiti pulak, aku tak plan pon nak bercinta masa belajar ni. Tapi ntah macam mana boleh terjatuh. Seriously pompan yang ni aku minat sangat2 tahap dewa. Macam dah angau gitu. Tapi macam aku cakap awal2 tadi aku ni pemalu. So aku diam je lah. Aku usha2 jer tak ada pon nak tanya nama dia ke, nak mintak email facebook dia ke, nak mintak no phone memang tak la. Malu sangat2. 1sem berlalu kitorang masih belum mengenali antara satu sama lain. Aku tau nama dia tapi mungkin dia tak tau nama aku or tak kenal aku. Sem 2 pon berlalu begitu saja, pon sama tak kenal lagi sampailah dipenghujung sem 2 tu kami diletakkan dalam satu group. Perghhhh..hepynya hanya tuhan je yang tau.

Tapi(ada tapinya) lebur lagi hati ni bila dapat tahu dia dah berpunya. Hmmm..melepassss..sebab dah tau tu aku layan mcm biasa je. Tak mau la aku rampas orang punya. Kesian kat orang, kalau aku kat tempat orang pon komfom sakit hati punnya. Nak dipendekkan cerita kami suka sama suka. Macam mana boleh terjatuh cinta pon aku tak tau. Sory sangat, perasaan tu datang dengan sendiri. Memang susah sangat nak tinggalkan perasaan tu. Maafkan aku sebab jatuh cinta. Aku tak bermaksud pun untuk menyakitkan hati sesiapa. Soalanku yang masih belum terjawab, "SALAH KE JATUH CINTA?". "Share"lah jawapannya kalau anda ada. aku memang tiada pengalaman bercinta.

p/s: sorry, i don't mean to hurt anybody..kalau awak baca jangan jeles tau, citer yang atas2 tu semua citer lama..dah expired..

Awak, Ingat Nasihat Saya K.. V 2.0

>> Sambungan Awak, Ingat Nasihat Saya K..

Awak, amalkan solat sunat Dhuha k. Dulu tiap kali sampai waktu dhuha mesti saya akan mesej awak ajak solat sama2. Saya pun rasa semangat je nak solat bila ada orang yang sama2 solat dengan saya. Walaupun tempat dan waktunya berbeza, semangat tu tetap ada. Berkobar2 sangat nak buat solat tu. Tapi pasni saya dah tak boleh nak ingatkan awak. Saya harak post ni mampu mengingatkan awak seumur hidup supaya mengamalkan dhuha ni.

Ape kelebihan dhuha ni?

Demi waktu Dhuha dan demi Malam apabila menjadi sepi. Tidaklah Tuhanmu meninggalkanmu dan tidaklah Dia membencimu. Dan Akhirat itu lebih baik daripada dunia ini. Dan pasti Tuhanmu akan memberi kepadamu kurniaan hingga kamu menjadi suka.

(Surah al-Dhuha : 1-5 )

I allah kalau kita solat dhuha allah akan memurahkan rezki kita. Rezki bukan harta je tau, ketenangan, cepat faham ketika belajar pun dikira rezki. Amalkan tau.

Hadis pulak.

" Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud , "Hai anak Adam, solatlah kepadaKu empat rakaat pada permulaan siang nescaya akan Aku cukupkan keperluanmu pada akhir siang." (Riwayat Tirmizi)

" Pada diri manusia ada 360 ruas tulang, dituntut ke atasnya untuk memberi sedekah kepada setiap satu daripada ruas-ruas tersebut.
Para sahabat bertanya, 'Siapakah yang terdaya melakukan ya Rasulullah ? ' Lalu beliau bersabda, ' Boleh juga dilakukan dengan menanam kahak di lantai masjid atau menghilangkan halangan di jalan, kalau tetap tidak dapat dilakukan makan dengan melakukan dua rakaat solat Dhuha boleh cukup baginya."
( Riwayat Ahmad dan Abu Daud dan dengan lafaz lain oleh muslim )

Diriwayatkan oleh Tarmizi Nabi saw bersabda : Sesiapa shaja yang bersolat sunat dhuha dengan rutin, maka Allah akan mengampunkan dosa2nya walaupun sebanyak buih di lautan.

Sabda Nabi saw : Solat sunat Dhuha itu akan mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan) dan tidak ada yang akan memelihara sunat dhuha itu melainkan orang2 yang bertaubat.

” Barangsiapa yang melakukan solat Dhuha membaca rakaat pertama surah Al-Fatihah dan ayat Kursi 10 kali, dan pada rakaat kedua surah Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 10 kali, nescaya ia mendapat kerelaan Allah Yang Maha Besar.” (HR. Anas B Malik). ” Barangsiapa yang mengerjakan solat Dhuha dengan terus menerus, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu seluas lautan.”
(HR Tirmizi)

Besar kan fadhilat dhuha ni? Jom amalkan dan istiqamah. Lebih bagus orang yang membuat sedikit tetapi istiqamah daripada orang yang buat banyak ibadah tanpa istiqamah. Orang yang jahil akan merasa malu kepada orang yang berilmu, manakala orang yang berilmu akan merasa malu kepada orang yang beramal dengan ilmu tersebut dan seterusnya orang yang mengamalkan ilmu tersebut akan merasa malu kepada orang yang istiqamah dalam amalannya.

Awak, amalkan Puasa sunat tau. Slalu malam ahad kalau saya ingat saya akan mesej awak ajak puasa hari isnin. Awak bagus sangat sebab mudah diajak, kalau semua kawan2 saya macam awak kan senang. Ajak terus je nak. Tapi saya dah cakap awal2 haritu, kalau awak nak ikut apa yang saya ajak tu sebab saya dan bukan niat kerana Allah baik lupakan je. Tak da makna kalau awak buat ibadah sebab manusia, sia2 je tau. Penat je buat tak dapat ape2. Saya tau niat awak kerana Allah, sebab awak puasa lebih daripada yang saya ajak. Saya ajak hari isnin je, skali awak puasa khamis jugak. Perghh..hebat awak ni. Tabik sket. Tapi maaf sangat2 sebab pasni dah tak boleh nak ingatkan awak.

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Segala amal dibentangkan (oleh malaikat ke hadrat Allah Rabb al-'Alamin) pada tiap-tiap hari Isnin dan hari Khamis, oleh itu aku suka amalku dibentangkan semasa aku sedang berpuasa. "(1)
(Hadith Hasan Gharib - Riwayat Tirmizi)

Dari Abu Qatadah al-Ansari r.a., bahawa Rasulullah s.a.w telah ditanya tentang puasa hari Isnin.
Baginda menjawab: "Hari itu (hari yang bersejarah, kerana) padanya aku dilahirkan dan padanya aku diutus menjadi Rasul - atau pada hari itulah (mula-mula) diturunkan al-Qur'an kepada aku."(1)
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim)

Banyak tau kelebihan puasa sunat ni. Kat sini saya nak tulis apa yang ada dalam note saya masa ta'alim haritu.

-Puasa meningkatkan roh dan keikhlasan dalam diri. Kalau kita puasa orang lain tak tau pun yang kita puasa melainkan kita cakap. Ibadah lain orang bleh nampak n kat situ mungkin kurang ikhlas bila ada orang nampak kita buat ibadah tu. Contoh solat sunat, ibadah tu orang nampak n mungkin dalam hati kita akan terdetik sedikit "bagus tak aku solat sunat?..hehe..". Kat situ keikhlasan dah kurang.

-Puasa melahirkan insan yang sabar.

-Daripada hadis tapi ni apa yang saya faham "siapa yang mampu nikahlah, dengan nikah boleh menurunkan pandangan dan memelihara kemaluannya, jika tak mampu berpuasalah". tak mampu nikah, so, jom puasa..hehe..

-Puasa menyihatkan. Tau kan hadis dia? carik sendiri yek..huhu..

-“Sesiapa yang berpuasa sehari di jalah Allah, nescaya Allah akan jauhkan neraka Jahannam sejauh perjalanan 100 tahun” – Rekod Nasa’i disahihkah oleh Albani. Dalam ta'alim tu kata 70 tahun. Tak tahu lah mana 1 yang sahih tapi mesejnya tetap sama. Menjauhkan kita daripada api neraka.

-Puasa 3 hari dalam sebulan bersamaan dengan puasa setahun. Pernah kan dengar 1 amalan dibalas 10 kebaikan. Sebulan ada 30 hari, simple math 3 X 10 = 30. Kalau tiap2 bulan buat tak ke setahun jadinya?..huhu..

Bagus kan puasa ni, tapi susah sangat nak amalkan. Berat sangat nak puasa, lagi2 kalau kat rumah, banyak sangat godaan.

Awak, Try Qiam k. Saya tak tau sama ada awak buat atau tak. Dulu tiap kali saya ajak qiam awak tak balas mesej saya dan tak jawab panggilan saya. Mungkin malam tu awak tido lewat dan mengantuk sangat. Tak pe, pasni buat tau. Susah gak nak bangun pagi ni. Godaan tilam dan bantal yang lembut sangat kuat. Kita sama-sama try k.

Rasulullah S.A.W pernah ditanya, “Solat apakah yang paling utama selepas solat lima waktu?” Beliau menjawab dengan tegas, “Solat malam!”
(Hadis Riwayat Muslim).

Rasulullah S.A.W berkata, “Kerjakanlah solat malam, kerana itu adalah kebiasaan orang soleh sebelum kamu, jalan mendekatkan diri kepada Tuhan, penebus kesalahan, pencegah dosa, serta penghindar penyakit.”

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Allah s.w.t sayang kepada lelaki yang bangun malam kemudian mengerjakan solat dan akan membangunkan isterinya manakala kalau isterinya enggan, dipercikkan air di wajahnya. Allah s.w.t sayangkan perempuan yang bangun malam kemudian mengerjakan solat dan membangunkan suaminya manakala jika suaminya enggan, dipercikkan air ke wajahnya.” (Hadis riwayat Abu Daud)
Sory, tak leh nak kejut awak. Kalau awak dah jadi isteri saya i allah saya akan kejut.

Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah S.A.W berkata, “Syaitan mengikat tengkuk kamu yang tidur dengan tiga ikatan. Syaitan menepuk pada setiap ikatan, ‘Bagimu malam yang panjang, maka tidurlah.’ Apabila kamu bangun dan berzikir mengingat Allah, maka terbukalah satu ikatan. Apabila kamu berwuduk, terbuka satu lagi ikatan. Apabila kamu solat, terbukalah satu ikatan lagi. Maka di pagi hari, kamu segar dan bersemangat. Sekiranya tidak, di pagi hari tentu kamu berasa lesu dan malas.”

Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah S.A.W berkata, “Tuhan kita turun setiap malam ke langit dunia pada sepertiga malam terakhir, dan menyatakan, ‘Siapa yang berdoa kepadaku, pasti aku kabulkan. Sesiapa yang memohon kepadaku, pasti aku beri, dan sesiapa yang memohon ampun kepadaku, pasti aku ampuni.’” (Hadis Riwayat Al-Jama’ah).

‘Amr bin Al-‘Ash meriwayatkan Rasulullah S.A.W berkata, “Sedekat-dekat hamba kepada Allah adalah pada tengah malam yang terakhir. Apabila kamu dapat menyertai golongan orang yang berzikir mengingat Allah pada saat itu, maka lakukanlah.” (Hadis Riwayat Al-Hakim).

Abu Hurairah meriwayatkan Rasulullah S.A.W berkata, “Apabila seseorang membangunkan isterinya pada waktu malam, lalu kedua-duanya solat dua rakaat, maka mereka tercatat dalam golongan orang yang selalu berzikir.” (Hadis Riwayat Abu Daud).

Saidina Umar al-Khattab menyatakan kelebihan solat malam dengan berkata: “Sesiapa mengerjakan solat malam (tahajud) dengan khusyuk nescaya dianugerahkan Allah sembilan perkara, lima di dunia dan empat di akhirat. Kurniaan di dunia ialah:-

* Jauh daripada segala penyakit
* Lahir kesan taqwa pada wajahnya
* Dikasihi sekelian mukmin dan seluruh manusia
* Percakapannya mengandungi hikmah (kebijaksanaan)
* Dikurniakan kekuatan dan diberi rezeki dalam agama (halal dan diberkati)

Sementara empat perkara di akhirat ialah:-

* Dibangkitkan dari kubur dengan wajah berseri-seri
* Dipermudahkan hisab
* Cepat melalui sirat al-Mustaqim seperti kilat
* Diserahkan suratan amalan pada hari akhirat melalui tangan kanan.”

Semua benda akan jadi mudah kalau kita bersungguh2 melakukannya. Dan hati kita mestilah merelakan diri kita untuk melakukannya. Anda rasa anda boleh ke masuk syurga dengan keadaan anda sekarang? dengan amalan yang sedikit, dengan dosa2 yang kita lakukan, rasa2 boleh masuk ke masuk syurga? Tepuk dada tanya iman. Nak compare kita dengan sahabat2 dahulu, bertapa teguhnya iman mereka. Kita? kena sikit dah goyang. Ya allah, lindungilah kami daripada dugaanmu yang tak mampu kami hadapi, kekalkanlah kami dalam islam, teguhkanlah iman kami. Hanya kepadamu tempat aku memohon dan menyerah diri.

p/s: Nasihat ini untuk semua orang, saya harap anda semua boleh menyebarkannya..jangan ambil bulat2 daripada apa yang ada kat sini..mungkin saya ada tersalah..mana2 yang salah tu tolong betulkan tau..saya ni lemah..sory..

Status Aku edisi Islam Is The Way Of Life

Status aku di FB..sebagai peringatan kepada aku dan anda semua..

""sampaikankanlah ayatku walaupun sepatah" bukan aku cakap, tapi rasulullah s.a.w yg cakap..jom sebarkan.."

"tahukah kamu, 10 siang terbaik adalah 10 hari pertama di bulan zulhijjah (macam 10 malam terakhir bulan ramadhan)..jom ramai2 tingkatkan amalan, kejar kebaikan di hari2 yang mulia ini..perbanyakkan zikir kepada allah..rugi kalau x ambil bahagian."

"macam mana kita nak g perang dengan zionis, kapir semua tu sedangkan kita tak mampu lagi memerangi musuh dalaman kita, iaitu nafsu..aku pon fail dowh..arghhh..kalaulah nafsu ini boleh dikawal dengan remote control kan senag..x dalah aku merana menahannya.."

"Kalau kita meninggalkan sesuatu yang kita suka kerana Allah, nescaya satu hari nanti Allah akan menggantikannya dengan sesuatu yang jauh lebih baik..mungkin kebaikan itu kita sendiri pon x dapat nak bayangkan..orang MU'MIN akan meninggalkan segala perkara yang tidak mendatangkan faedah kepadanya.."

"keikhlasan yg sebenar adalah melakukan sesuatu tanpa mengharapkan balasan dari manusia mahupun syurga dan pahala..hanya mengharapkan keredhaan dari allah..susah sangat nak capai tahap ni..sama2lah kita cuba yek..insyaallah.."

"kesukaran akan mengingatkan diri kita kpd allah..walaupun sedikit, nikmatnya sangat terasa..berbeza dengan orang yang senang, sentiasa merasakan apa yang dimiliki masih belum mencukupi.."

"Mencari pasangan ni bagaikan nak berbuka puasa..kalau puasa anda beli makanan pukul berapa? mesti dalam pukul 5 gitu kan? kalau beli pukul 10 pagi, agak2 basi x makanan tu?..begitulah dengan pasangan, kalau dah awal sangat carik komfom basi punya..tepuk poket tengok duit, kalau banyak kawen je lah..tepuk dada lagi tanya diri, "aku sekarang pukul brape ek?".."

"kadang kala kita akan bertemu dengan saudara yang bukan dilahirkan oleh ibu kita..pernahkah anda menemui mereka? ketenangan yg tidak terperi dapat ku rasakan bila bersama mereka..diharapkan ia berkekalan..insya allah.."

"NIAT..sukar sungguh nak diubah..berapa perkara yang kita buat niat kerana allah? kebanyakan niat x betul..belajarlah mengubah niat..aku pon sedang mencuba.."

"kata nak masuk syurga, tapi adakah kita mengamalkan amalan ahli syurga? layakkah kita ditempatkan di kalangan ahli syurga..jom sama2 tingkatkan amal kita..dan berdoa agar allah terima semua amalan kita..kalau x terima, sia2 saja amalan kita tuh.."

"ustaz je ke yg layak berdakwah? budak irk je ke ke yg layak cakap pasal islam? budak DQ je ke yg layak mengajak orang ke arah kebaikan? kalau tulah pemikiran korang, maka perbetulkanlah mentaliti tu..dakwah/mengajak oarang lain melakukan kebaikan adalah wajib ke atas semua orang islam..dakwah ni kepada orang kapir je ke? tak, kita sesama islam perlu saling ingat mengingati..manusia ni pelupa.."

Di group2 & page2..

"jom subuh di masjid..sedih aku tengok..solat jumaat sampai x muat tempat..subuh x sampai pun 1 saf..kalau kat dalam uia pon dah macam ni, kat luar macam mana mana plak..plz sahabatku warga uia, bangkitlah dari lamunanmu..kalau bukan kita siapa lagi..aku tunggu korang kat masjid k..
p/s: kalau aku x bangun tolong kejutkan tau..hehe..
haritu ada seorang ni dia ajak aku g subuh kat masjid..katanya islam akan menang perang apapun kalau subuhnya seramai orang yang solat jumaat..semenjak hari tu aku g subuh berjemaah, x kira la kat mana pun..tapi yang peliknya, tidak pernah ...sekalipun aku nampak dia di masjid..walaupun agak banyak kali aku g tapi kelibat dia x pernah ada..siapa dia ni? malaikat ke? hantu ke? yang lagi powernya, dia ni ad FB..terbaek..tanggapanku masih +ve "mungkin dia berjemaah di musolla mahallah"..x pun dia lupa apa yang dia cakap pada aku..ni aku nak ingatkan dia balik, jom solat subuh berjemaah di masjid.."

"plz sahabatku jangan bercouple..hubungan yang tidak mengikut syarak sebelum bernikah akan menyebabkan pernikahan anda tidak diberkati allah..x kiralah ia islamic atau x, kecacatan di awal perhubungan boleh mencacatkan pernikahan..jika anda benar2 serius, nikahilah dia sekarang..uia kan galakkan pelajarnya bernikah, siap ada pinjaman rm3K kot klu x silap kepada siapa yang berhajat untuk bernikah..semalam kawan aku dari ampang call, dia tanya "tadi ada budak U ko kena tangkap basah eh?"..aku x tahu pun mende ni, tapi mcm mana orang luar boleh tau..malu aku dibuatnya..kawan2, plz jangan hampiri zina..menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna..moga kita dijauhi dari zina.."

""dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (munafik) yang berkata, "Kami mendengarkan" padahal mereka tidak mendengarkan (kerana hati mereka mengingkarinya)" al-Anfal : 22 .. jika hati anda berasa tension/marah/annoying tatkala orang mengajak anda melakukan kebaikan atau berkata tentang islam, hati anda mungkin sudah dikaburi, berkarat, dihitamkan sebab dosa2 yang dilakukan..janganlah jadi o...rang munafik dan janganlah jadi muslim sahaja..jadilah mu'min yang boleh menegakkan tiang agama dan menyedarkan yang lain..bersihkanlah hati dengan menyertai program2 ilmu, ibadah sunat dan juga jauhi perkara2 yg lagha..tahniah kepada yang membaca.. selamat beramal dan moga2 kita diredhai oleh allah.."

Jom Puasa Sunat Hari Arafah

Apa tu hari arafah?

Hari arafah ialah pada 9 zulhijjah dimana orang2 yang menunaikan ibadah haji wukuf di padang arafah. Ia adalah salah satu rukun haji. Itu adalah berdasarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : "Dari Abdul Rahman bin Ya'mur r.a katanya: Bahawa Rasulullah s.a.w menyuruh seorang penyeru menyerukan : "Haji itu ialah "Arafah". Barang siapa datang pada malam tanggal sepuluh, sebelum terbit fajar, bererti dia telah mendapatkan Arafah" (Riwayat - Ahmad dan Ashabus Sunan)

Apa kepentingan/hikmah wuquf ni?

Wuquf di Arafah melambangkan padang Mahsyar di hari kiamat. Padang Mahsyar di hari kiamat merupakan tempat berkumpul setelah bangkit dari kubur. Dipadang Mahsyar itulah seorang manusia akan mempertanggungjawabkan segala perbuatannya kepada Tuhan selama hidup di dunia. Perbuatan baik dan ikhlas akan dibalas dengan yang baik, perbuatan buruk akan dibalas dengan yang buruk pula (In khairan fa khairun, wain syarran fa syarrun). Semua keputusan pengadilan dunia batal, dan tidak ada lagi orang yang dapat disogok.

Bila hari arafah ni?

Banyak persoalan dalam menentukan bilakah hari ‘Arafah bagi negara-negara selain Makkah/Madinah. Penentuan bilakah hari ke-9 Zulhijjah adalah penting bagi membolehkan kita berpuasa sunah ‘Arafah dan bagi menentukan jatuhnya Hari Raya ‘Adha/Haji.

Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ulama sama ada ianya berdasarkan timbulnya anak bulan di sesuatu negara itu atau berdasarkan timbulnya anak bulan di Makkah. Pandangan yang lebih kukuh adalah mengikut masa timbulnya anak bulan bagi negara yang didiaminya. Contohnya, jika negara Malaysia melihat anak bulan sehari selepas hari ‘Arafah di Makkah iaitu 9 haribulan di Makkah ialah 8 haribulan di Malaysia, maka, maka penduduk Malaysia akan berpuasa pada hari ke 9 (iaitu hari ke 10 bagi Makkah).

Pandangan ini sejajar dengan ayat al-Quran surah al-Baqarah ayat 185 bermaksud sesiapa yang tidak mengesan anak bulan, tidak dikehendaki memulakan puasa. Dalil al-Quran ini juga disokong oleh hadis Rasulullah (saw). Perlu disedari, ibadah puasa adalah di antara ibadah yang ditentukan mengikut peredaran bulan bukannya peredaran matahari. Bagi penduduk di negara sebelah Barat atau Timur Tengah mereka akan menerima kemunculan anak bulan lebih awal dari negara sebelah Timur sebab itulah dalam hal ini mereka lebih awal dari Malaysia.

Bagi mereka yang masih mempunyai kemusykilan dalam hal ini, sebahagian ulama menyarankan kita berpuasa pada dua hari iaitu pada 8 haribulan (9 haribulan di Makkah) dan pada 9 haribulan mengikut masa Malaysia. 8 haribulan adalah untuk meraikan bersama-sama orang di arafah manakala 9 haribulan adalah mengikut kiraan di malaysia. Puasalah di kedua2 hari tersebut.

Tahun ni(2011) hari arafah kalau akan jatuh pada hari sabtu. Tahun ni 9 zulhijjah mekah dengan malaysia sama. So, x perlulah puasa dua hari.

Apa kelebihan puasa sunat hari arafah ni?

Ada beberapa hadis yang sahih menggalakkan orang Islam yang tidak ke Tanah Suci Mekah supaya berpuasa pada hari Arafah. Di antara sabda Baginda bermaksud:

Ditanya kepada Rasulullah s.a.w. berhubung puasa pada hari Arafah, maka Baginda bersabda: Berpuasa pada hari Arafah menghapuskan dosanya setahun sebelum dan setahun selepas.
(riwayat Muslim).

Daripada Abi Qatadah daripada Baginda Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Berpuasa pada hari Arafah, sesungguhnya aku mengharapkan daripada Allah agar dihapuskan dosa selama satu tahun sebelumnya dan satu tahun selepasnya. (riwayat Abu Daud, al-Nasie dan al-Tirmizi)

Yang dimaksudkan setahun sebelum ialah setahun sebelum 9 Zulhijjah dan setahun selepasnya ialah setahun selepas 9 Zulhijjah, ini bermakna penghapusan dosa bagi dua tahun berturut-turut.

Jadi sangatlah rugi kalau kita tak mengambil kesempatan yang diberikan oleh Allah ini. Fadhilatnya sangat besar dan marilah kita bersama2 mengejar kebaikan puasa sunat hari arafah ini.

Tapi ingat, hanya dosa2 yang kecil saja yang akan diampunkan allah. Yang besar2 tu kenalah bertaubat. Lagi satu, janganlah ingat allah dah ampunkan dosa kita selama 2 tahun dan kita boleh melakukan dosa kecil. Ibadah kita tak sure lagi allah terima dan jika tidak diterima maka bertambah-tambahlah dosa kita.

Jom ramai2 puasa, ajak keluarga puasa skali, mak, abah, abang2, kakak2, adik2, nenek2, atok2, moyang2 kalau ada dan mungkin anda yang sudah berkahwin kpd anak2 dan cucu2, kalau ada cicit pun ok jugak. K..selamat menunaikan ibadah sunat. Semoga segala amalan kita diterima oleh allah dan kehidupan kita diredhai oleh allah.

p/s: rugi kalau x puasa

Awak, Ingat Nasihat Saya K V1.0

Awak, Maafkan saya sebab melakukan semua ni. Cinta saya pada-Nya lebih dari cinta saya pada awak. Saya tahu awak cintakan saya, saya tahu juga wak masih belum bersedia. Saya x nak couple sebab kita semua tahu yang couple menyumbang kepada dosa. Maafkan saya sebab terlalu terburu-buru. Saya sayangkan awak, tu sebab saya buat semua ni. Nanti kalau awak dah ready carik saya k, saya tetap akan tunggu awak.

Lepas ni saya dah boleh nak mengingatkan awak macam selalu. Saya khuatir setiap sms, call, comment, PM, tweet akan memberikan ganjaran buruk kepada saya. Sebab awak bukan muhrim saya, awak perempuan dan saya lelaki dan kita belum ada ikatan yang sah.

Setelah sekian lama membisu

Assalamualaikum semua. Sory, lama sangat x update blog ni. Cuti rasa malas je nak update. Ni dah bukak sem baru dan ada azam baru untuk memajukan lagi blog ni..hehe..

Cinta.
Mesti korang semua pernah bercinta kan? Aku agak ketinggalan sedikit sebab pada usia 21 baru aku kenal apa itu cinta. Dulu masa kat sekolah aku x pernah bercinta, sebab nak fokus on study. Sebenarnya aku x nak pon bercinta semasa belajar ni, tapi ntah macam mana aku pon x tahu tiba2 aku jatuh cinta padanya.

TuneUp Utilities 2011™


Assalamualaikum semua..
Kali ni aku nak share software lain pulak, TuneUp nama dia. Dulu masa aku mula2 pakai pc, software ni mmg sangat membantu aku. Sebab aku malas nak cek 1 1, aku guna software ni je untuk cekkan komputer aku

Pengalaman Yang Tak Dapat Aku Lupakan

Banyaknyer la pengalaman yang tak boleh aku lupakan. Ada yang menggembirakan dan ada yang menyedihkan. Bila melihat parut2 kat badan aku, 1 per 1 peristiwa itu terbayang dimata.

Sewaktu berumur 3 tahun, kaki kananku dicium api. Masa tu kecik2, tak tahu pon api ni panas. Main2 api dengan 2 orang abang aku. Best sangat masa tu. Bakar pelepah pisang yang kering dan main lawan2 pedang. Lawan punya lawan, pedang abg sulungku melekat kat kaki aku. Kecik2 kulit tipis, habis melecur kakiku yg hensem ini..haha..

Selamat Datang Ramadhan



Sedar tak sedar ramadhan dah nak dekat. Hari ni 22 rejab, ada 38 hari lagi kita umat islam nak menyambutnya. Gembira tak korang?. Bagi orang mu'min, mereka akan sangat gembira dan tidak sabar untuk berjumpa dengan ramadhan. Ada juga mereka yang sangat benci bulan ramadhan, bagi mereka ramadhan hanyalah menyeksa diri mereka, membebankan dan menyusahkan, maka mereka ini adalah orang munafik. Moga kita tidak tergolong dalam kelompok munafik ini.

Para Sahabat dahulu kala akan berdoa 6 bulan sebelum ramadhan begitu juga 6 bulan selepas ramadhan. Bertapa mereka menantikan ramadhan ini. Mereka berdoa supaya sampai ke ramadhan tahun itu, selamat di ramadhan tahun itu dan juga berdoa agar segala ibadah pada ramadhan itu diterima oleh Allah. Tapi bagaimana pula kita kini? masih ramai yang lena dibuai mimpi. Tak sedar pun ramadhan dah dekat. Yang lagi sedih tak ambil kisah pon bulan ramadhan. Lagi keji tak puasa pon pada bulan ramadhan, kalau puasa pon tidak, ibadah lain lagi la berat nak buat. Janganlah jadi begitu yek.

Apa yang BEST Ramadhan ni?
Bagi orang cina, mereka sangat seronok pabila tibanya bulan ramadhan. Sebab pada bulan ramadhan banyak makanan yang enak2 dijual. Bazar ramadhan, bulan lain memang tak jumpa. Kuih muih yang sangat "rare" dan kita tak kan jumpa pada bulan lain. Macam2 jenis dan pelik2 namanya. Kadang2 kita pon tak pernah makan. Bagi orang melayu pula, ramadhan ni la yang best. Boleh melantak puas masa berbuka. Dah puasa setengah hari tapi berbukanya mengalahkan raja parsi makan. Macam2 lauk dan kuih muih. Pembaziran disitu. Raya lagi la best, raya sakan, puasa sebulan, tapi raya kalau boleh nak extend jadi 2 bulan. Rumah terbuka lah, jamuan hari raya lah, macam2, padahal ntah puasa ntah idak.

Bagi mu'min pula, mereka bergembira kerana ramadhan adalah bulan ibadah dan tiada bulan lain sepertinya. Kerana :-

1. Terdapat 1 malam yang lebih baik daripada 1000 bulan, lailatul qadar.

Nabi bimbang, kerana umur umatnya singkat jika dibandingkan dengan umat sebelumnya yang hidup beribu tahun. Maka ibadah umat muhammad sangatlah sedikit jika dibandingkan dengan umat yang hidup beribu tahun itu. Maka Allah mengurniakan malam ini yang tidak dikurniakan kepada umat terdahulu. Dengan adanya malam ini, kita dapat menyamakan amalan kita dengan umat terdahulu. Berusahalah untuk mendapatkan malam ini, tidak mudah tetapi tidak mustahil untuk kita jumpa jika ada usaha. Insyaallah..

2. 1 amalan sunat bersamaan 1 amalan fardhu.

Tidak kira apapun amalan sunat yang dilakukan, ganjarannya bersamaan dengan 1 amalan fardhu pada bulan2 lain. Perbanyakkanlah amalan sunat pada bulan ramadhan. Pulun jangan tak pulun, dhuha, qabliah, ba'diah, tarawih, macam2 lagi.

3. 1 amalan fardhu bersamaan 70 amalan fardhu pada bulan biasa ganjarannya.
Setiap amalan fardhu yang kita lakukan akan dibalan 70 kali ganda ganjarannya. Bayangkan jika solat 5 waktu sehari, 5 X 70 = 350. Digandakan pula dengan 27 jika kita solat berjemaah 350 X 27 = 9450. Wow, dekat 10K sehari. Banyak tu. Siapa yang tak nak. Bulan lain mana dapat macam ni. Bagus tak ramadhan? so, jangan terlepas peluang ini yek, mohle kite solat ramai2 di masjid/surau.

4. Dibebaskan daripada api neraka jika menjamu orang berbuka puasa.
Tak kira apa yang kita jamukan kepada orang yang berpuasa dijamin bebas daripada api neraka. Walau seketul kurma sekalipun, walau hanya segelas air kosong, asalkan ia ikhlas maka bebaslah dari api neraka. "Kami bertanya: Wahai Rasulullah, tidak semua di kalangan kami yang memiliki sesuatu untuk diberikan kepada orang yang berpuasa? Lalu baginda s.a.w menjawab: “Allah akan menganugerahi ganjaran pahala tersebut kepada sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa (walau) dengan seteguk susu, tamar ataupun air". Daripada kita membazir eloklah jika diberikan sedikit kepada rakan kita. Orang yang menjamu makan juga akan diberi ganjaran pahala yang sama seperti orang yang berpuasa itu tanpa berkurang walau sedikit pun.

5. Syaitan dan jin akan dibelenggu.
Tapi mengapa masih ada maksiat pada bulan ramadhan? Itu bukanlah hasutan syaitan, manusia itu sendirilah yang syaitan. Janganlah jadi syaitan yek.

6. Pintu syurga dibuka seluasnya dan ditutup pintu neraka.
Ada yang mengatakan, pada bulan ramadhan siksaan kubur akan dihentikan.

7. Ibadah umrah sama ganjarannya dengan ibadah haji.
Kepada yang mampu, pergilah umrah. Kerna umrah pada bulan ramadhan sama ganjarannya dengan haji. Tetapi wajib haji tidak terkecuali.

Puasa ini adalah amalan yang paling mulia dan membuktikan keikhlasan diri kepada Allah. Jika ibadah lain, orang boleh nampak. Kita boleh cakap kita puasa, tetapi di belakang orang kita makan. Orang bukan tahu pon kita makan dalam bilik, kita meneguk air dalam tandas. Hanya allah yang tahu bertapa ikhlasnya kita berpuasa. Puasa juga dapat menyihatkan tubuh badan. 11 bulan kita melantak, bulan puasalah masanya kita nak suruh perut kita rehat. Macam engin kereta jugak, kalau dilantak hari2 tanpa rehat, sure cepat rosak dan mungkin jahanam terus tak boleh pakai. Perut kita pon perlu rehat.

Ramadhan bulan mulia. Siapa yang tidak beramal didalamnya adalah kerugian yang teramat besar sekali. Dan jika mereka tahu kebaikan bulan ramadhan itu, maka mereka akan meminta supaya setahun itu adalah ramadhan. Istimewanya ramadhan ini. Jangan kita lepaskan peluang keemasan yang tidak akan ada pada hari2 biasa. Kerana mungkin kita tidak bisa bertemu lagi dengan ramadhan yang akan datang.

Persiapkanlah diri kita untuk menghadapi ramadhan ini. Seperti tentera yang mahu pergi berperang, persiapan fizikal dan mental sangatlah diperlukan. Latihlah perut anda berpuasa supaya tidak "pancit" di bulan ramadhan nanti. Latihlah diri anda membaca al-Quran, supaya tidak gagap pada bulan ramadhan kelak. Latihlah diri anda melakukan solat2 sunat, agar ringan tulang anda melakukan solat2 sunat di ramadhan kelak. Latihlah tangan anda menghulurkan wang ke tabung2 derma, agar lagi penuh tabung2 itu di ramadhan nanti.
Sekian saja dari Sollehudin, selamat beramal.



p/s: jangan ingat nak raya je, ramadhan lagi best tau.

Lindungi Wanita

Dulu aku pernah terbaca buku yang bertajuk "30 Wasiat Nabi" (kalau x silap aku la, sebab dah lama aku baca buku ni, hampir 2 tahun). Wasiat pertamanya adalah lindungi wanita. Aku sempat baca kejap je sebab masa tu tunggu imam mula solat kat masjid. Sayangnya, esoknya aku carik buku tu dah tak jumpa.

Daripada apa yang aku baca dan apa yang aku ingat, perempuan memang perlu dilindungi. Daripada yang kita sedia maklum, perempuan ni adalah insan yang lemah. Sebagai lelaki, kita memang sangat perlu melindungi golongan hawa ni.

Gelagat Perempuan Memandu Kenderaan

Korang pernah tak naik kereta yang dipandu perempuan? Kalau mak aku bawak kereta, dia akan bawak dengan penuh sopan santun. Segala peraturan jalan raya dipatuhi. Skema la orang cakap. Nak tukar lorong pon bagi signal. Padahal tak da orang pon kat belakang tu. Begitulah bertapa sopannya mak aku bawak keta. Kadang2 tu tension jugak sebab dia terlalu mengikut peraturan mengalahkan pegawai JPJ.

Pernah jugak aku naik dengan jiranku. Tak padan dengan perempuan, bawak kereta macam pelesit. Aku pon kalah, kalau boleh semua kereta dia nak potong. Seram sejuk jer ak naik dengan dia. Mak aku pon pernah cakap yang dia memang bawak kereta macam tu.

CCleaner : Tukang Sapu Komputer

CCleaner antara software yang wajib ada pada komputer aku. Macam rumah juga, komputer kita memerlukan tukang sapu untuk memudahkan kerja2 pembersihan dilakukan. Software ini memudahkan kita untuk membersihkan komputer kita dari sebarang file yang tidak berguna, internet history dan banyak lagi.

Hanya dengan menekan butang Analyze, ia akan menyenaraikan segala jenis makhluk yang dikira "sampah". Kemudian tekan je Run Cleaner, setel, komputer anda sudah bersih dan berbau wangi semerbak haruman di hotel 18 bintang. Pembersihan ini secara tidak langsung dapat melajukan lagi operasi windows dan juga mengosongkan harddisk anda.

Perkara Pelik Tentang Aku

Ape yang pelik sangat tu? Aku pon tak tau mengape begini dan mengapa begitu. Mungkin itu kelebihan aku atau sebaliknya.
K, kalau korang nak tau, aku ni insan yang agak pelik. Aku pon pelik mengapa aku begini. haha..pelik kan?

1. Aku jarang berkipas.
Kipas angin kat bilik aku ni besar, tapi boleh kira berapa kali aku hidupkan sebulan. Tak kiralah pagi, tengahari atau malam, aku tak akan on kipas melainkan ada tetamu. Kalau orang masuk kompakment aku, mesti diorang cakap "panasnyer tempat kau". Soalan aku, sekarang ni siapa yang panas? Korang atau aku? Yang lagi peliknya, tidur tengahari dah la tak pasang kipas, berselimut pulak tu. pelik kan. haha..

PC On But No Display

Semenjak aku mencebur diri dalam dunia per"desktop"pan ni, masalah pc on tapi tak ada display memang selalu terjadi. Aku pon dah banyak kali mengalami masalah macam ni. Kadang2 tu buntu sebab semua cara dah buat tapi masalah tetap tak selesai.

Masalah ni biasannya terjadi disebabkan hardware komputer korang. Mungkin ada hardware yang rosak, salah pasang, berhabuk dan mungkin juga hardware tu "merajuk" dalam istillah aku. Aku pernah mengalami kes merajuk ni, dengan mobo(motherboard) yang harganya 1k++, ASUS Maximus ll Formula. Mobo ni tak rosak tapi still no display slps aku buat semua cara yang aku tau. Sifu aku cakap mungkin dia merajuk dan dia suruh aku biar 2 3 hari. 2 3 hari kemudian aku test dan ternyata elok.

Perginya Seorang Adik Perempuan

Masa tu aku darjah 3. Biasa la, budak laki, x matang(sekarang pon blom matang lagi kot..haha..), otak pk nak main jer. Ape benda belaku kat sekeliling, aku buat dek jer. Ntah, x penting kot bagi aku.

Petang tu macam biasa lah, aku kayuh basikal cabuk aku tu g sekolah gama(skolah petang). Masa tu aku memang dah tau yang mak aku kena tahan kat wad. Tapi aku x tau dan x amik kesah pon apa yang berlaku kat mak aku. Punyalah jahilnya aku masa tu, mak..soleh mintak maap banyak2 sebab masa tu soleh x matang lagi. Macam hari2 biasa, kat sekolah aku main jer memanjang. Main basikal, main kejar2 dengan dak pompan dan main tembak2 guna getah gelang. Kat sekolah memang main jer dari awal sampai habis. Aku pon x tau apa yang aku belajar masa skolah gama dulu. Yang aku ingat belajar solat, ada sikit belajar iqra' dan belajar sirah Rasulullah. Aku memang minat sirah ni, tiap kali kelas sirah sure aku x tido dan x main.

10 Perkara Yang Aku Tak Suka

Siapa aku? tengok la nama blog tu..Aku Sollehudin. Mcm korang jugak, aku ni pon manusia jugak. Ada perasaan dan ada benda yg kita suka dan ada jugak benda yg kita x suka.

10 Perkara Yang Aku Tak Suka


1. Perempuan gedik
Dari tahun 1 smpi la sekarang, aku mmg benci gila kat perempuan gedik neh. Rase nak penyepak jer muka pompan yg gedik2 mcm hampeh ni. So kalau anda rasa anda gedik, ubah2 la yek.

Aku Budak KAMPUNG

Aku budak kampung, aku budak kampung, aku budak kampung.. Ramai yg susah nak ngaku yg mereka ni budak kampung, termasuklah aku. Knape ek? mungkin sebab malu kot.

Aku budak kampung, dilahirkan di kampung, berdarah daging kampung, berstyle kampung n semuanya kampung. Hobi2 aku pon semuanya hobi org kampung, mancing, pikat burung n 1 jer sesat hobi org bandar kat aku ni, gaming..camna ntah bleh telekat kat aku..haha..

Kini Aku Seorang Askar Sukarela

Salam semua, lama dah x update blog sbb aku g rekrut askar wataniah. Sebulan kot rekrutnyer. Banyak pengalaman baru n kwan baru yg aku dpt. Pendek kata mmg best gila, x da jual kat mna2 pengalaman tuh.

Kat sini aku nak share sikit pengalaman yg best tuh..

Kitorang rekrut kat Rejimen 515 Askar Wataniah, kat kl jugek.

Minggu pertama.
1st week ni mmg rengan bagi aku, sbb dh biasa kena susah2 n dh immune kot. Kalau nak ikotkan yg lepas2, 1st week ni blaja kawad, tapi kami lain. 1st week blaja senjata, m16. Aku memang minat bab senjata ni, mmg x tido la masa kelas.

ASUS A43SV-SX053V Sesuai Untuk Gamers

Salam semua, harini ak nak share kehebatan laptop asus A43SV ni. Laptop ni agak power dgn harga yang ak bleh cakap berpatutan. grafiknya bukanlah high-end tetapi dalam keluarga laptop ia bleh dikatakan mid-end (kalau banding dengan desktop gc laptop ni low end).

Meh kita tengok kat spec dia:
- Intel® Core™ i5-2410M Processor (3M Cache, 2.30 GHz) 2-Core, 4 thread
- Genuine Windows 7 Home Premium (64 Bit)
- 14" HD Color Shine (LED)
- 4GB DDR3 RAM

Mana aku nak letak muka aku ni?

Haritu aku balik kampung. banyak cerita2 baru yg aku dengar dan yg paling menyakitkan telinga aku ialah sepupuku ditangkap basah.Ya allah, mcm mna la benda ni bleh blaku. kat mana la silapnya. malu aku malu. tapi nak buat mcm mna, nasik dah jadi bubur, bubur plak terlebih air, x sedap dimakan, tpaksa la terima kenyataan. Baru tingkatan lima dah gatal nak berlaki. Bodoh aku katakan.

Nak dijadikan cerita, dlm kol 2 pg, dia keluar rumah senyap2 melalui lubang yang dibuat sendiri di biliknya. bapaknya pon x perasan yg dia keluar malam itu. pastu ada org kmpung nmpak dia klua. then report kat bpk dia. cek2 dlm bilik mmg dah x da. bantal disusun mcm org tngh tidur n diselimut elok2 (mcm dlm movie jer). bapak dia pon x tau dia pg mana. sbb x tau nak carik kt mana, diorg tunggu je la kat dpn rumah. dlm kol 5 balak dia hantar balik nik keta. apa lagi, serbu la ramai2. yg bestnyer, balaknyer hanya pakai boxer. kejadahnyer, mmg sah2 la kantoi. Klau ye pon cover2 la sikit. sengal lutut. tapi dorang x ngaku jugak. ap lagi, bila dah cakap dgn mulut x berkesan, maka kaki dan tangan pulaklah yg bercakap. kalau aku ada kat situ, lunyai ak kerjakan budak tu, terima kasih jugek kat org kampung sbb tolong belasahkan untuk aku. da la balaknya sebaya dgn aku, buat malu jer. bodoh.

[WAJIB BACA] Ikhtilat antara Lelaki & Perempuan

Anda couple? jika ya, anda perlu baca. jika tidak pon digalakkan juga.

IKHTILAT
Ikhtilat merupakan suatu bentuk pergaulan secara bebas yang melibatkan lelaki dan perempuan yang ajnabi(bukan muhrim). Ia merupakan suatu bentuk pergaulan yang ditegah oleh Islam. Mengambil mudah persoalan ikhtilat boleh membuka ruang maksiat yang berleluasa dalam masyarakat tanpa kita sedari. Ni aku petik dari I Love islam kalau nak lebih lanjut boleh la gi situ.

Batas2 pergulan antara lelaki dan perempuan

Pasangan couple, tapi dah macam pasangan suami isteri. Apa hukumnya? anda sudah belajar dan anda ada jawapannya. Inilah yg banyak berlaku di malaysia. Baru bercouple tapi lagaknya mengalahkan org yg sudah bernikah. Berpegangan tangan sewaktu berjalan, berpelukan di taman2 yg sunyi, tinggal serumah dan yang paling teruk berzina. Betul ke ada yang sampai tahap berzina? Islam ke mereka tu? kalau bukan melayu siapa lagi. kalau mereka tidak berzina tiadalah kes2 buang bayi, gugurkan kandungan, bunuh diri disebabkan mengandung, dll.

Budak ENGIN(UIA) dijangka ke Pagoh 2012

Menurut Berita Harian Online , pelajar2 engin akan dipindahkan ke pagoh. sejauh mana kebenaran berita ini? aku pon x tau bila tarikh yg sebenar kita pelajar engin akan dipindahkan kesana.


Aku jugak x tahu sama ada semua pelajar gombak akan dipindahkan kesana, ataupun hanya new intake sahaja. kita sama2lah tunggu dan lihat ya.

Mengapa Pagoh?
Bagi aku, baik habiskan belajar di gombak. sebab sudah biasa dengan gombak dan senang nak balik rumah. kalau pagoh, mmg susah la nak balik perak tu, jauh. duit minyak pon naiklah. selain itu, kat gombak ni sangat bagus untuk aku meneruskan bisnes menjual komputer, sebab supplier banyak kat kl. di pagoh, mana ak nak carik suplier. lowyat pon jauh. jadi, harga laptop disana mungkin sedikit mahal dah keuntunganku akan berkurang. rugi la mcm ni..hehe..

Tapi, lek luhhh..jangan bwt kesimpulan awal. setiap yg berlaku mesti ada hikmahnya.

Pagoh? Apa yang BEST sangat tentang pagoh ni?
Sedar atau tidak, paguh merupakan satu tempat yang menarik dan banyak rahsia disebaliknya. Pagoh juga merupakan tempat bersejarah seperti melaka, pasir salak, dll. cuma ceritanya sahaja yg berlainan

SEJARAH
Mengikut sejarahmalaysia.pnm.my
"Pagoh is a historical district on the banks of the Sungei Muar. On two occasions it became the refuge of fleeing Sultan. First in 1377, when the Javanese conquered Temasik which is now known as Singapura, Parameswara fled to Pagoh and lived there for some time before he went to Melaka. In 1511, when the Portuguese captured Melaka, Sultan Mahmud Syah and his family fled to Pagoh. But unfortunately the Portuguese continued to harass them, attacking Pagoh and driving the Sultan away."

Lagi cerita tentang Pagoh.
Mengikut cerita secara lisan dari warga emas yang ada ia adalah ringkasan atau gabungan bagi perkataan ” PAGAR YANG TEGUH ” lalu menjadi PAGOH. Selain itu ada juga yang mengatakan ia adalah sempena nama seorang yang berbangsa cina yang mengasaskan Pagoh iaitu “PAH GOH”.

Another version
Pagoh yang bermaksud 'bagus' mengikut Bahasa Melayu Tua telah dibuka oleh Dato' Bendahara Wan Sulaiman dari KotaTinggi pada tahun 1707. Penduduk asalnya terdiri daripada orang Jawa, Minangkabau dan Bugis. Pagoh adalah asas penempatan kawasan hulu Muar dengan beberapa kesan sejarah silam yang menjadikan Sungai Muar sebagai penghubung utama dengan Empayar Kerajaan Melayu Melaka.

Pagoh merupakan satu satu tempat terpenting yang mempunyai kaitan rapat dengan kerajaan Empayar Melayu Melaka. Lokasinya yang terletak di pinggir sungai terdapat sebuah kubu yang terletak di Kuala Sungai Pagoh merupakan kubu terakhir angkatan Melaka apabila diserang oleh Portugis pada tahun 1511. Terdapat sebuah lagi kubu yang dipanggil Kubu Malini di satu kawasan tidak jauh dari kubu tersebut.

LOKASI
Kalau anda perhatikan peta kawasan Pagoh, sekelilingnya adalah kampung. Cuba anda bayangkan bertapa damainya jika berada di kampung. Pejamkan mata anda dan bayangkan angin sepoi2 bahasa dengan udara yang segar. Best kot, rasa damai jer otak ni. Tempat2 beginilah yang sesuai untuk para pelajar. Mengapa? kerana ia jauh dari godaan kota raya yang mencabar. Maka, kuranglah aktiviti yang tidak berfaedah korang lakukan seterusnya dpt mengurangkan maksiat.

Lagi yang bestnya, cuba korang tengok kampung di sekelilingnya. Ada nama Kampung Kelompang, Berohol, dll. daripada namanya, aku boleh nampak yang penduduknya adalah berbangsa jawa. Well, aku orang jawa jugak. Boleh la ak speaking dengan diorang nanti. Best woo jawe ni. "Kabare wak? wes mangan porong?" yg bermaksud "Apa kabar pak cik? dah makan belum". Ada jugak pantun dua kerat versi jawa yang popular "Iwak kotok iwak leleh, matane ngantok wetenge ngelih" yang bermaksud "Ikan haruan ikan keli, matanya ngantuk perutnya lapar".

TEMPAT2 MENARIK DI PAGOH
Tidak seperti di gombak yang berdekatan dengan bandar kl, Pagoh sangat jauh dari kemajuan kota raya dan masih kurang membangun(bandar paling dekat Muar, ad ap yek kat Muar tu? ak pon x tau. nanti kita sama2lah explore). Tapi harus diingat, banyak tempat2 menarik disana(area Pagoh). Antaranya:

1. Makam Sultan Melaka ketujuh, Sultan Alauddin Riayat Shah I Ibni Sultan Muzaffar Shah
2. Kolam air panas di Gersik, best woo mandi kolam air panas ni. dikatakan boleh menyihatkan badan.
3. Muzium Polis Bukit Kepong, ingat cerita Bukit Kepong?
4. Taman Monyet Tanjung Ketapan, jangan korang yang jadi monyet sudah.
5. Nasuha Herbs Garden, taman herba terbesar di Malaysia.
6. Air Terjun Sagil, di kaki Gunung Ledang. dak wataniah nanti bleh la buat kem kat gunung tu. Best22..
7. Dusun Damai

Bagi mereka yang suka makan, Johor juga ada makanan sendiri yg perlu dicuba. Ak pon nak cuba jugak. Macam sedap jer.

Mee Bandung

Mee sanggul

Asam Pedas Parit Jawa.

Tak sabar rasanya nak pindah kesana, tapi bijak jugak uia ni, dah tau budak engin nak pindah tempat, dia pegi buat blok baru tok dak ICT. guna je la blok engin tu. membazir jer. btw, mungkin uia ad plan sendiri, mana la tau dak ict adalah yg teramai kat uia, smpi x ckup blok baru tu. maka blok enginlah yg akan digunakan. maybe..

Baiklah kawan2, sampai sini jer cerita paguh, perut aku dah lapa ni. tengok makanan tu bertambah2 laparnye. k..choww..assalamualaikum..

p/s: klu ada benda yg korang nak share, post jer kat komen tu. ak pon x tau sangat Pagoh ni sbb bukan tmpat aku

Mem"ping" IP anda untuk menstabilkan internet

Disebabkan ramai yg masih belum faham dan banyak permintaan daripada rakan, aku buat tutorial ni. ping bukanlah menghack ataupun yg sedemikian dengannya. ping dah sedia ada dlm windows dan cuma kita saja yg x tahu mggunaknnya..

Apa itu ping?
refer sini .
apa yg kita bakal buat ialah menstabilkan connection internet. maknanya "mungkin" tidak akan putus talian dengan host.

Berkesan ke ping ni?
well, tengok luck..slalu ak buat mmg berkesan. 20% improvement. speed bertambah..

Legal ke ping ni?

ak x tau pinging legal ke x. tapi ak dah google dan ramai yg cakap pinging legal. so, kalau anda apply ping, risiko tanggung sendiri.

Apa keburukan ping? effect?

ak dah aply ping hampir 3 tahun, stakat ni ok ja, x da masaalah. x da effect kat system mahupun os.

Macam mana nak ping?

Caranya:
1. Tekan start menu,
2. search run.
3. Bukak run.

4. Taip cmd
5. Ok

6. Taip ipconfig /all dan hit enter
7. Cari ip address anda, kalau window 7 dia tulis IPv4/6. di belakang ip tersebut ada (prefered). salin nombor tersebut kerna memudahkan anda pada waktu akan datang untuk ping (lain internet/pc lain ip address)

8. dah dapat ip adress, taip pula ping -t
contoh: ping 101.202.303.404 -t
biarkan sja ia run, jangan pangkah, klu terpangkah kna bwt semula ping -t tu.


NOTE:
-korang kena ping tiap kali connect internet.
-minimize jah, jangan close cmd tu slps me"run" ping
-risiko tanggung sendiri, ak cuma bagi guide jer

selamat mencuba.

p/s: ad pertannyaan, post jer kat sini or carik ak kat fb.

[WAJIB BACA] Apa TUJUAN anda ber"couple"?

PASANGAN COUPLE DIGALAKKAN BACA [MODE: SERIOUS (ada masa kita gurau, ada masa kita serius. kau jngn mintak squad) sory, ak bnyk guna short form, x: tak, 2: kata ganda]

Sehingga kini aku masih memikirkan apakah tujuan muda-mudi yang beragama ISLAM di malaysia ber"couple".
dalam fikiranku terlintas mungkin anda semua bercouple disebabkan "trend", bajet stylo la couple2 ni? kat sini dengan bangganya aku katakan yg aku tidak bercouple. so ak ni x stylo la ye?.
"nak carik calon isteri/suami yang ideal", ni aku sokong. tetapi apa terjadi selepas couple? clash, carik org lain, clash lagi, carik lagi. clash lagi. sampai bila nak mcm ni?
"dia couple, aku pon nak couple lah". mungkin ini apa yang sebenarnya anda fikirkan. namun couple perlulah dengan cara yg betul n niat yg baik..

Dari pengalaman aku bercouple memberi banyak keburukan drpd kebaikan. aku x kata yang aku anti-couple sebab ak pernah bercouple satu masa dahulu.
tapi inilah realiti masyarakat islam malaysia masa kini

Hasil daripada pemerhatian aku bercouple mendatangkan keburukan. antaranya:-
1. maksiat
2. pembaziran
3. persahabatan


1. MAKSIAT
Maksiat disini bukanlah zina sahaja, ia merangkumi semua perkara yang diberi balasan dosa jika melakukannya seperti berdua-duaan, karok sama2, dll.

Sebelum aku mula, buka inbox hp anda, lihat didalamnya, ada x mesej2 "private" yang cuma anda dan pasangan anda sahaja boleh baca. kalau ada, delete cpt2, sbb kalau kantoi dgn aku susah jadinya.
bagi yg x da, aku ucapkan tahniah kerana korang dah lps lvl pertama.
bagi yg penuh dengan kata2 nasihat dan tazkirah, teruskan perkara baik tersebut.

Bersembang perkara lucah ketika ber-sms dgn pasangan
betul ke benda ni berlaku kpd remaja2 "islam" di mlysia? siapakah mereka2 ini? adakah mereka orang yg tidak mmpunyai wawasan? adakah mereka tidak berpelajaran? adakah mereka jahil dan tidak tahu hukum hakam islam?

Aku berani jamin hampir 75% mereka yang bercouple sembang lucah dalam sms. aku x kata anda begitu, tapi mmg ada. wajib percaya. kalau x percaya, cuba cek inbox rakan anda sekarang. kalau dia berat jer nak bagi, bermakna ada la tu kot. btw, always think +ve.

Inilah realiti, bukan main2, bukan reka2:

sample 1: seorang mat rempit, kaki lepak, kaki pukul, kadang2 minum arak, pernah "MENEBUK" perempuan, x salah kawan dengan orang nakal, asalkan kita x terikot2 dgn dia, jadilah macam ikan di laut, walaupun air laut tu masin, ikan tersebut x masin. pernah sekali dia ajak aku g METRO, rumah pelacuran kat teluk intan. katanya "jom la din g usha2 metro, ala, carik pengalaman jer, bukan mahal pon, RM30 jer", kejadahnye? ingat aku kapir ke? come on la, ak islam bro(dia pon islam jugak, tapi..). Pernah banyak kali lepak sama2, x best la lepak kalau x da "ice". even budak fom 3 pon join meng"ice" tu. apa itu ice? ganja. katanya "cuba la din, layan beb". ya allah, apa nak jadi diorang ni. rokok pon aku x isap, ice lagi la haram aku nak pegang. kalau yg ni 100% sembang lucah. aku harap dia diberikan hidayah. perempuan diluar sana, berhati-hatilah dengan makhluk seperti ini. kerana mereka hanya suka bermain2 denganmu. bak kata pepatah "habis madu, sepah dibuang".

sample 2: seorang pelajar sekolah harian tingkatan 3, biasa2 jer, x baik, x jahat, suka kacau perempuan. siap dengan bangga lagi tunjuk kat aku yg dia sms lucah dgn aweknyer. logik ke? moga dia berubah juga.

sample 3: seorang pelajar universiti yg bertitle "ISLAM", nampak baik, suka pakai kopiah (macam hafiz tapi bukan hafiz), sopan, kata2 yg elok2, facebooknya dihiasi tazkirah, nasihat masyaallah "baiknyer". tetapi, di belakang tirai turut sama bersms lucah dgn pasangannya. kemana hilangnya rupa islamic yg dipaparkan kpd smua. ternyata luar elok dalam busuk.

sample 4: seorang pelajar universiti terkenal di malaysia, bekas pelajar MRSM, 9A smp, A1 PENDIDIKAN ISLAM. namun turut sama syahid di medan perang sms. bijak pelajaran tetapi kurang bijak mengawal nafsu.

sample 5: seorang pelajar universiti yg bertitle "ISLAM", bekas belajar SMKA terkenal, baik, selalu mengaji, sembahyang berjemaah di masjid, aku boleh katakan ini ialah rakan sejatiku kerana dialah yg mengajak aku melakukan kebaikan, menyedarkan aku tatkala aku dihanyutkan godaan dunia. pasangannya juga pelajar u, bekas pelajar SMKA.
permulaan couple yang baik, diisi sms dgn kata2 islamic, tazkirah, renungan, peringatan. aku mmg respek mereka, namun, tsunami melanda, panas yang kusangka sampai ke petang rupannya hujan lebat di tengah hari. habis basah kuyup aku dihujani.
pada minggu kedua, sudah mula perkataan itu dan ini dibincangkan. lebih rancak lagi pada minggu ketiga, bagaikan pasangan yang baru bernikah. ligat bersembang perkara2 lucah. astagfiruwllahhalazim. kau belajar agama dah brapa tahun? dua minggu jer dapat tahan? aigooo..nafsu oh nafsu. ilmu agamanya ntah pergi kemana. sepatutnya, permulaan yg baik diakhiri dgn baik, tapi, bencana pula yg berlaku..

Kpd sample 2 hingga 5 diharapkan mereka tidak terlibat dengan zina. hanya allah shaja yg tahu jika mereka melakukannya. semoga mereka berubah dan diberikan petunjuk oleh allah..insyaallah..

Anda bagai mana? sampel 1? x mungkin sebab anda berpelajaran, berwawasan. sample 2? mustahil sebab korang sekolah gempak2, mrsm, sbp, masuk u lagi tu. sample 3? sample 4? sample 5?

Aku harap, korang x da la macam ni ya, sbb aku tau korang baik2 belaka, berniat baik, dll. bagi yg "ter-send" sms lucah tu, ajak la pasangan korang tu bertaubat. ingatlah allah maha mengetahui. kalau x kantoi sekarang, kantoi di akhirat. kantoi sekarang boleh bertaubat, diakhirat?. allah sahaja yg tahu azabnya.

BERGAYUT X INGAT DUNIA.
Tiap2 hari mesti kena call si dia. rindu la dgn suara dia, x dengar suara dia sehari boleh demam. kejadahnyer? apa pulak yg disembangkan dalam bergayut tu? korang pernah gayut, korang jawab la sendiri.
Ingat lah kawan2, kita ada agama ada hukum. pergaulan antara lelaki dan perempuan perlu dijaga. aku malas nak cakap panjang sbb korang smua educated. dah blaja, dah tahu hukum. tggal nak apply jer.

Apa yg korang sembangkan ketika bergayut tu aku x tau, sbb aku x pernah mencurik dengar perbualan org d telefon. aku harap bukanlah benda2 lucah yg disembangkan.
ada ilmu, apply la yek. selamat mengaplikasikannya..


2. PEMBAZIRAN
Membazir amalan syaitan, semua tahu. btol x? tapi tahu hanya tahu, (tauhu) sedap dimakan, x amalkan samalah seperti pokok padi yang tidak mengeluarkan hasil. maka tidak asinglah ia seperti semak di tepi jalan. apa gunanya, racun je, bakar ke. kdg2 ada jugak terbazir. aku cuba sedaya upaya untuk tidak membazir.

Berapa kali korang topup seminggu? brapa banyak korang topup? 10? 20? 30? puluh2 ribu? brapa lama korang gayut? sejam? duajam? jam dinding?
anda ada jawapannya.

Aku? percaya atau tidak rm10 yg aku topup boleh tahan 3 minggu, klu nasib baik 4 minggu. aku topup 18 mac yg lepas, tadi aku cek ballace celcom ckp berbaki rm3.07, sah sehingga 16/3/2016 (upax). mintak maap kat mak aku sbb aku jrg call dia, sms lagi saving.
korang mcm mna? rm10 brape jam boleh habis? jawab lah sendiri

Seorang temanku topup rm20 sehari. bia btol? x percaya sudah, tapi nilah realiti. rm10 untuk dia n rm10 untuk awek kesayangannya. itu sehari, sebulan? simple math, 20 X 30hari = rm600, perghh..imba gila..600 jer tok topup sebulan, kalau derma kat rumah anak yatim lagi berfaedah. x pon bagi kat aku ke, ptptn pon ak x dpt lgi ni. adey..

Tu baru topup, bagaimana pula dating? contoh, dating sekali seminggu, sebulan ad 4 mggu.
ketika dating(paling koman): tengok wayang: rm10X2, makan kfc: rm12X2, hadiah: rm30
total dating = rm74 x 4 = rm296
big total = 600 + 296 = rm896 bundarkan jadi rm900 sebulan.

Wow, 900 sebulan, kerja kfc kat tmpt ak pon rm700 je/bulan. duit sapa korang pakai, duit mak bapak korang jugek, duit ptptn, dll..kesian mak bapak korang kerja penat2 then korang bazirkan dwit tu kat awek n balak tersayang, kalau dah sure nak kawin x pa. ini x, japgi clash bermakna pelaburan itu tidak berbaloi. korang ada otak, boleh pk,ada calculator boleh kira, ada duit menabuglah untuk masa dpn, kalau rasa dah banyak sangat duit tu dermakan kat masjid, rmah ank yatim, dll. aku x kata aku slalu derma, tapi at least ada la sikit (rm1000 sebulan) drpd ak pki dwit tu beli benda2 lagha. "chet, x da la smpi 1000, klu 1k pokai la aku. ada la sikit."


3. PERSAHABATAN
Lupa kawan selepas couple. logik ke benda ni? pernah ke berlaku? mcm x percaya jer?
ini realiti, pernah berlaku kat aku dan kawan2 aku yg lain, kena percaya.

Selepas bercouple, dia dah x nampak org lain, nampak hanya awkenya sahaja. betullah bahawa "cinta itu buta". kawannya yg sblom ni sangat2 rapat dibiarkan bagaikan busut di tepi jalan. tetapi busut tidak kisah, busut banyak lagi kawan yg lain yg setia dengan busut yaitu tenggiling dan anai2. setiap malam busut berdoa agar kawannya, semut yg melupakannya itu disedarkan dan pulang ke pangkal jalan. satu hari semut menangis2 bagaikan org yg kematian ibu dan meluahkan kesedihannya. busut x kesah, open minded. semut mennyatakan yg dia dah clash dgn semut betina. busut dah agak, dengan rela hati busut menerima kembali semut. namun selepas itu, semut bertemu lagi dengan semut betina yg lain, kejadian yg sama berlaku. clash dan kemudian mencari busut untuk menemaninya. begitulah apa yang berlaku kepada semut diulangi berberapa kali. namun busut tetap bersabar. diharapkan suatu hari nanti semut sedar kehadiran busut yang hina ini. Ingatlah semut, busut telah lama memaafkan kamu. busut mahukan semut yang dahulu. sadis cerita ak ni. ini adalah cerita realiti dan busut itu adalah aku.

Berebut perempuan sanggup putus sahabat

ada juga berlaku tetapi bukan kpd aku. tapi kepada kawan aku. mcm cerita korea la, berebut awek. tapi korea mana ada gaduh2, org kita siap bawak geng gaduh pasal ape? pasal awek. logik x logik? 101% x masuk akal..tapi berlaku..


KESIMPULAN
aku bukanlah ustaz, aku bukanlah budak dq, aku bukanlah budak irk, aku bukanlah baik sangat, aku bukanlah yg terbaik, aku cuma insan lemah yg diberikan kesedaran untuk menegur saudara2 seislamku. adalah KEWAJIPAN bagi setiap muslim untuk memperingatkan, menyedarkan, menasihati sahabat muslim yg lain. aku hanya boleh menasihati dan allah yg mmberikan petunjuk. walau berjutakalipun aku mengajak korang berbuat baik, tanpa petunjuk dari allah benda yg ak buat tu useless. tapi at least aku ada tegur, nnti mungkin lepas soalan allah kat akhirat.

Inilah sebabnya aku masih fobia untuk bercouple, aku takut aku tidak dapat menahan nafsu durjanaku ini. kepada sipulan binti sipulan, maafkan aku kerana tidak dapat membalas cintamu yg suci itu. aku memerlukan sedikit masa untuk membina anti-virus dalam diriku ini supaya ia dapat melawan virus, trojan, malware dan spyware yang boleh menjejaskan imanku. diharap kau boleh bersabar, kalau x sabar, g la carik org lain. sbb diriku ini x da apa2 kelebihan untuk dicintai. kepada Noryati binti Kusin*, terima kasih kerana mendidikku, ingatlah bahawa aku sentiasa mencintaimu hingga ke syurga. terima kasih atas cintamu terhadap diriku yg tidak pernah berbelah bahagi. love u so much.

Aku x kata couple hanya mendatangkan keburukan, ia juga mendatangkan kebaikan kpd sesiapa yg berniat murni. mereka ini perlu dicontohi. diharapkan pasangan seperti ini dpt mendirikan rumahtangga dan bahagia hingga ke akhir hayat, insyaallah..

Kepada para pasangan couple diluar sana, aku bukanlah mengharamkan couple. tetapi bercouplelah dengan cara yang betul tanpa melanggar hukum2 islam.


nasihat aku:


=> amalkanlah islam dengan sepenuhnya

=> beramallah dengan ilmu agama yg dipelajari

=> jagalah pasangan anda dengan baik jika anda betul2 serius

=> pulanglah ke pangkal jalan, kerana allah sentiasa menerima taubat daripada hambanya

=> maafkanlah rakan2 seislam kita jika mereka melakukan kesilapan kerana nabi juga ampunkan umat

=> jadilah seorang mu'min dan bukan hanya seorg muslim

=> dont judge a book by its cover, terutamanya fecebook


Ada yang berkata "aku masih muda, nak enjoy dulu, nanti dah kawin aku taubat la". kau tahu ke bila kau mati? kau tau ke bila malaikat maut nak tarik nyawa kau? dah cukup ke amalan kau untuk dibawa ke akhirat kelak? hah, enjoy lah kau puas2, aku dah nasihat, x nak dengar sudah.

anda pasangan couple yg bagaimana?, tanyalah diri sendiri, tepuk dada, tanya iman.


Akhir kata, aku nak minta berjuta2 kemaafan jikalau ada yang terasa, tersentak, terkedu, terkejut, termakan hati dan segala jenis ter-. tujuanku bukanlah untuk memburukkan mana2 pihak, universiti, mrsm/sbp(aku pon dak u dan ex-mrsm jugek) mahupun individu. supaya ini menjadi contoh dan pengajaran kpd yg lain. sekian sahaja dari aku sollehudin bin sapari, 1013209, 900315-08-6173, (sory, no tentera x dpt lgi)..sekian, tq..

p/s: apa perasaan korang lps baca smua2 ni? ak x kesah ap korang nak ckp, nk ckp ak poyo ke? aku hipokrit ke? apa2 sekalipon, yg penting nilah dia luahan ikhlas dari hati yg dimiliki oleh seorg insan yg lemah
tolong jangan babitkan sample-sample diatas dengan sesiapa, biarkanlah ia rahsia. aku x nak mengaibkan org
Noryati binti Kusin kat atas tu ialah mak aku, love u mom..
TOLONG SEBARKAN, KERNA DAKWAH ITU WAJIB.

Download movie, cara terbaik

LATEST NOTE: Wifi uia dah blok mediafire. so tutorial untuk wifi uia dah x valid.
internet apa yg korang pakai sekarang? celcom? maxis? wifi uia? apa2 je lah..
-celcom/maxis: sure slow klu donlod, laju mula2 jer, dah habis trashole sure lembab mcm sipot naik bukit.
-wifi uia: ak ada caranya..macam mana? saba la, ni ha ak nak share..

pengenalan. (aigo dia neh, nak bwt pengenalan jugak ke? haizzz)
kepada sesiapa yg x dapat connect wifi uia tu janganlah bersedih yek, mungkin bilik korang tu jauh sangat/terlindung dari router wifi.
untuk pengetahuan korang, uia block semua download host (mediafire, fileserver, hotfile, even torrent & banyak lagi). ada gak la 1 2 site yg dia x block..

lepas pengenalan ap yek? ah, bedal je lah..
antara host file yg dia x block stakat ni.
- mediafire (link api)
- deposit file

sebenanyer 2 ni jer yg ak tau..haha..slalau ak guna mediafire, sebab apa?
- link senang nak carik
- boleh download banyak file sekali gus
- mudah, simple & sempoi

antara site faberet aku untuk carik link mediafire..
- Gblog85
- Amyputra
- syok.org
- jiwang.org

method (haizz..mcm bwt report engin lab plak..biasa la, bdk engin..hehe)
sblom tu korang better guna internet download manager(idm) tok donlod, laju woo..
n, sok bila2 ak aja cara nak "hack" os dgn idm korang bagi lagi laju..

> carik link
> bukak link, tunggu loading
> right klik pada link yg keluar(warna biru), pilih download with idm..
> tunggu icon dgn size dia keluar kat tepi kanan idm tu(zip, rar, etc..size 200mb etc)
> lastly baru tekan start donlod
> tunggu je lah sampai habis donlod
> abis donlod buatlah ap yg patut, kumpul semua file, unzip/unrar..untuk .001, .002 etc tu kena guna hj split. tengok kat tutorial.

sejarah download@download history ak





average 45kb/s..kekadang sampai gak 150kb/s..paling rendah 1kb/s..kira ok la tu..malam donlod esok bngun tido da siap..
pernah gak sehari tu ak donlod lebih 2G..

selamat mencuba nasib..
p/s: korang jangah le donlod banyak2 sangat, kesian kat uia n kwan2 korang yang lain..haha..kalau boleh jngn donlod 24 jam..nnti uia block korang pnya wifi..

Nak beli grafik kad? Macam mana nak pilih?
k, arini ak nak share mcm mna nak pilih GC..
> agp/pci-e, kalau pc korang tu lama sangat(old school) mungkin dia pakai agp, n boleh dikatakan semua motherboard baru sekarang menggunakan pci-e.
> bajet, kalau bajet bwh 300, korang hanya boleh dapat low end grafik kad, boleh main game but low setting, kalau korang ni x kesah barang 2nd, boleh beli 2nd pnya barang, slalunya murah 100-500 dari harga baru(1/2Xharga baru).
> clock speed (GPU clock), lagi tinggi lagi bagus. contoh: 870MHz
> memory clock, lagi tinggi lagi bagus. contoh: 1050MHz
> bus width (bit), lagi tinggi lagi bagus, contoh: 256bit
> memory, lagi banyak lagi bagus, contoh: 1G
> jenis memory, GDDR brape? GDDR5 lagi bagus dari GDDR3, mean lagi tinggi nombor dia lagi tinggi perfomance dia.
> direct x(dx), kalau korang nak main latest game yg pakai dx11, korang kenalah ada os(win 7) & hardware(gc) yg support dx11.
> shader, lagi tinggi lagi bagus.
> ati or nvidia, tengok bajet korang, kalau korang bajet rendah, elok ambik ati, sbb dia murah sket dri nvidia tu n pfomance bagus..knape nvidia mahal? sebab dia ad bnyak teknologi, OpenCL, CUBA, PhysX etc..

NOTE: memori tinggi x semestinya dia bagus, bit tinggi x semestinya dia bagus, dx tinggi x semestinya dia bagus. semuanya korang kena tengok kat perfomance gc tersebut. better buat review dulu kat internet/tanya org yg lebih berpengetahuan sebelum beli. cara mudah tengok rangking gc tersebut. untuk cek g sini > http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html <.
selamat membeli n melayani dunia gamerz :)

Malasnya nak update blog

disebabkan internet yg x menentu lajunya, ak pon jadi malas nak update blog ak ni..ntah brape taun ak x update nih..skrg ni ak dh rase mcm ad smangat nak upkan balik blog ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...